lørdag 14. mai 2016

Konvallene er her!



Endelig er konvallene her!
De dufter aldeles himmelsk :)
Dessverre har jeg allergikere i hus, så disse står ute i hagestua.

Pinsehelgen kommer til å gå fort.
Det skal kjøres flyttelass, vi skal i konfirmasjon og 17.mai skal feires.


For noen flotte dager vi har hatt :)
Strålende sol og godt og varmt.
Jeg har kosa meg stort ute i hagen og i hagestua.
Flagget vårt vaier så fint i vinden der det henger.
Dette er Risør flagget, synes det er så fint.
Med ønsker om at dere får en flott pinse avslutter jeg med
et lite historisk innblikk, ærlig og redelig tatt fra hjemmesiden til historielaget;)


Ideen om et eget Risør flagg ble luftet på et styremøte i Risør Vel så tidlig som i 1938. Formannskapet likte ideen og overlot det videre forarbeidet til Risør Vel.
En konkurranse ble utlyst og nær 50 forslag til utkast ble inlevert sammen med forslagsstillerens navn i egen luket konvolutt slik at ingen skulle farovisere noen av utkastene fremfor andre. Ingen av de første 50 forslagene til Risørflagg ble godkjent. I andre runde kom det inn omlag 40 nye utkast og blandt disse ble det plukket ut 3 utkast som innfridde de holdninger man hadde til et byflagg.
Ved senere åpning av forslagsstillernes konvolutter viste det seg at alle de tre finaleutkastene var innlevert av samme person, nemlig Risørpatrioten og lokal politikeren Jacob Paulsen.
Risørflagget slik vi kjenner det i dag ble første gang heist av forslagsstiller Jacob Paulsen lørdag 7. juli 1939 under åpningen av årets Risør fest.








6 kommentarer:

  1. Liljekonvallene er nydelige; dekorative og lukter veldig godt. Fortsatt god pinse!

    SvarSlett
  2. Linjekonvallene er så fine! Vi er på fjellet denne helgen men jeg så at mine by-konvaller er klar til å plukke og sette i vase - når jeg kommer tilbake til byen. Nyt helgen videre. Klem fra Birte

    SvarSlett
  3. Jeg gikk tur forbi liljekonvall-plassen min i går, men her er det nok lenge til god-lukta sprer seg. Vanligvis er det blomstring ved skoleslutt.
    Og den varmen du skriver om har forlatt oss. Ei kjølig pinsehelg så langt. Passelig tur-vær.

    God 17. mai!

    Klem

    SvarSlett
  4. Ahhh - liljekonvall - så herlig.
    Ikke noe tegn til liljekonvall her enda.

    SvarSlett
  5. Og du - så morsomt med eget flagg.

    SvarSlett
  6. Nydelig bukett av verdens vakreste blomst!
    Nå håper jeg våren kommer på ordentlig, her regner det i dag.
    Ønsker deg en riktig god helg.

    SvarSlett