tirsdag 25. februar 2014

Hverdagslykke




 
Vi har alle perioder i livet som er mer utfordrende enn andre.
For mange år siden var min far alvorlig syk,
og det var en stor påkjenning for alle rundt meg.
Med stadige telefoner fra sykehuset om at det gikk mot slutten,
 og at vi måtte skynde oss å komme før det var for sent,
tæret det både på krefter og humør.
Midt oppi dette prøvde jeg å finne ut av hvordan jeg midt oppi all elendigheten kunne snu meg rundt å finne noe som var positivt.
Jeg begynte jakten på hverdagslykken :)
Hverdagslykke er for meg så mye,
det kan være lukten av tang og tare, fuglesang, en snekke på vannet,
en god klem, et fint ord, jentene mine osv, osv.
 
Min far overlevde dessverre ikke sykdommen,
men hverdagslykken har overlevd.
Hver dag finner jeg minst en ting som har gjort meg glad akkurat den dagen.
I dag har hverdagslykken blant annet vært disse snøklokkene som dukket opp i en hage jeg passerte på vei hjem fra jobb :)
 
Jeg er dypt takknemlig over at jeg har lært meg å se etter de små, vakre, enkle  ting,
i stedet for å jakte på det som er  så mye større.
Det gjør hverdagen min god, til tross for at den kan være strevsom.
Hva er hverdagslykke for deg?
 
 
 

10 kommentarer:

  1. Heisann Lisbeth
    Hverdagslykke kan være så mye, det. Og som du sier, så er det ikke ting, møbler og mange penger.
    Sist sommer følte jeg at det var hverdagslykke hver dag. Sitte en morgen med kaffen, og kjenne solen varme, før jeg dro på jobb.......
    Noen ganger kjenner jeg en stor glede inni meg, når jeg er ute å går tur. Og så sier jeg til,meg selv, at nå har jeg det bra.
    Har du foressten lagt merke til at det er de med en sykdom eller handikap som virker mest fornøyd?
    Skjønne snøklokkene du så ute nå. Jeg har ikke sett noen enda, jeg. Men så kom mamma med en bukett med tulipaner til meg, og det er vel også hverdagslykke?
    Ha en fin kveld videre. Klem

    SvarSlett
  2. Så fint innlegg!
    Jeg er også opptatt av hverdagslykke. Jeg ble det for noen år siden da jeg ble arbeidsledig og kronisk syk - samtidig. Etter det første sjokket begynte jeg å jakte på hverdagslykken. Og jeg fant den! Jeg ble ikke frisk av det, men mye gladere. Det beste av alt, er at nå er jeg (nesten) alltid i godt humør :-) Det er de små ting i hverdagen som gir glede!

    SvarSlett
  3. Kloke ord! Det er i lengden de små ting som teller.
    Vi har mistet mange rundt oss de siste årene og vi har blitt flinkere til å ta vare på øyeblikkene og å leve mens man gjør det :)
    Ha en fin uke videre.

    SvarSlett
  4. Flott innlegg du har skrevet, det er viktig å ta vare på hverdagslykken:-) Klem Marianne

    SvarSlett
  5. Fine og gjenkjennelige ord. Vi har vel alle opplevd sorg som gjør noe med oss. Viktig å finne positive ting i hverdagen.
    Klem

    SvarSlett
  6. Så sant så sant - det er så viktig å finne hverdagslykken. Det trenger ikke være så mye. I går var det solskinnsdag her - det var lenge siden sist. Det ga lykke, det:)

    Ha en fortsatt fin uke.

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  7. Hverdagslykke for meg er å våkne hver dag og kjenne at jeg er frisk og rask og at alle rundt meg har det fint.... Og om vi får se solen i løpet av dagen så er det ekstra krydder. Nå går det mot vår og det gir også lykkefølelse.

    SvarSlett
  8. Sanne ord og det er så viktig. Små mål og små detaljer er det vi kanskje har mest av i hverdagen...? Klarer man å se dem, sette pris på dem og glede seg over slikt - ja da har man mye :)

    Vi har hatt et tøft år og jeg har i tillegg slitt med en kropp som ikke vil virke. Det er tungt til tider. Vi kan ikke få tilbake de vi har mistet, men vi har gode minner å ta med videre. Jeg gleder meg over opplevelser i naturen, en liten tur eller lengre tur i fjellet, tid til strikk - balsam for sjelen. En god klem, artig historie eller bare å få være sammen med familien.. Lykke ♡

    Hverdagsglede gir livsglede :)
    Stor klem,
    Eli Kristin

    SvarSlett
  9. Hei!
    Så fint du skriver og jeg og er veldig glad i de små hverdagsgleder.....
    Ha en god kveld og god helg snart❤

    Klem Camilla ❤

    SvarSlett
  10. Flott innlegg! Det er en berikelse å kunne glede seg over hverdagslige hendelser - det er den nærmeste veien til lykkefølelsen! :-)

    SvarSlett