tirsdag 13. mai 2014

Syriner i hus :)



 
 
For en nydelig og tankevekkende bok!
Mannen bak "En mann ved navn Ove", har gjort det igjen.
Skrevet en utrolig fin og var bok.
 
 
Dette sier forlaget om boka :
 
Elsa er snart åtte år og veldig veslevoksen. Mormor er Elsas beste venn. Og faktisk også hennes eneste venn. Mormor jobbet tidligere som kirurg, men nå kjører hun bil uten førerkort og står naken på balkongen og skyter på folk med paintballgevær. Folk sier at hun er gal. Men mormor har et hemmelig språk og et eget kongerike, Miamas, der alt er annerledes. Det er dit mormor tar med Elsa når Elsas foreldre blir skilt og når Elsa blir mobbet på skolen fordi hun er annerledes enn de andre. Miamas er deres fristed, helt til mormor en dag blir syk og får vite at hun skal dø.

Før hun dør, gir mormor Elsa en bunke med brev, der hun ber naboene sine om unnskyldning. Brevene fører Elsa til en leiegård bebodd av militante borettslagsmedlemmer, fanatiske kaffedrikkere, kamphunder, monstre, fylliker og helt vanlige sladrekjerringer. Men brevene blir samtidig opptakten til en historie der et barn forsøker å lære seg å akseptere at alle man er glad i en dag skal dø, og der hun gradvis får vite sannheten om både kongeriket Miamas og om mormor.


 
I dag har jeg vært i hagen å plukket årets første bukett med syriner.
Nå dufter det herlig i stua :)
 
For dere som lurer på hvordan det gikk i Holmenkollstafetten,
så kan jeg fortelle at det gikk bra.
Vi slo videregående skole fra Risør,
og det var målet vårt :)
Ellers hadde vi en kjempefin tur.
Hotellet vi lå på synes jeg faktisk var oppskrytt,
ikke verdt det det kostet.....
Men du verden - det var fint nok altså!
 
Nå er det ikke mange dagene til trekning av min give away.
Om du enda ikke har fått vært med,
har du sjansen her.
Håper du har lyst til å være med :)
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Heisan Lisbeth
    Så godt å høre at stafetten gikk bra, og at du henger sammen enda, hi hi
    Den boken høres nydelig ut, og jeg fikk lyst til å lese den. Takk for anmeldelsen. Først må jeg vel lese den boken om Ove, for den har jeg også hørt bra om, og faktisk stått med den i hendene i bokhandelen.."....men jeg strikker så mye istedetfor å lese, så alle bøkene mine blir bare liggende, uff.
    Jeg ser syriner på vei til jobb, og synes det er en nydelig plante, som dufter så aldeles godt .
    Siste innspurt mot 17 mai disse dagene her, og jeg er helt skutt når jeg kommer hjem. I morgen skal jeg på Bloggtreff, og får slappet av litt.
    Ha en fin maiuke. Klem

    SvarSlett
  2. Gratulerer med vel gjennomført Holmenkoll-stafett! Kjekt med bokanbefaling. Jeg hører lydbøker, men har vært sløv med å skrive om dem den siste tida.
    Syrinene blomstrer vanligvis ved skoleslutt her....

    Ha en fin onsdag videre!

    Klem

    SvarSlett
  3. Takk for boktips, den boka har jeg lyst til å lese. Jeg leste "En mann ved navn Ove" av samme forfatter og den var god.
    Så flott at dere fikk gjennomført stafetten! :-)

    SvarSlett